Treść i cele PNF 3: Kursu rozwijającego
Kurs składa się 37 godzin (60 minutowych) pracy instruktora zawierając 3 godziny demonstracji pacjenta prowadzonej przez instruktora(-ów) oraz 4 godziny pracy kursantów z pacjentem pod nadzorem instruktora. Treść kursu na tym poziomie skupia się na rozwiązywaniu problemów przez nauczanie oparte o określone zadania (task oriented teaching methods).
Kursanci uczą się analizować informacje zdobyte przez własne badanie oparte na klasyfikacji ICF/ICIDH. Ta analiza umożliwi odpowiednie postępowanie kliniczne i pozwoli na stworzenie specyficznego planu terapii PNF.
Po ukończeniu kursu PNF 3 kursant będzie umiał podjąć prawidłowe decyzje z repertuaru PNF w celu przeprowadzenia i kontynuowania odpowiedniej terapii. Rozwiązywanie problemów będzie oparte o ograniczenia na poziomie aktywności jak również o przyczyny zaburzeń. Testy, testy kontrolne i użycie filozofii PNF zostanie wkomponowane w terapię.
Uczestnicy kursu będą musieli udowodnić swoje umiejętności w czasie testu pisemnego i egzaminu praktycznego.
1. Zaawansowane umiejętności PNF
PNF 3 jest kursem rozwijającym, który zawiera przegląd treści poziomu 1+2, ale na wyższym poziomie, oraz zaawansowane odmiany umiejętności PNF:
- odpowiednie kombinacje wszystkich Procedur Głównych
- odpowiedni wybór i kombinacja technik
1.1. Techniki PNF
Definicja, wykonanie, cele:
- Ponawiany Stretch na początku ruchu (Repeated Stretch from the Beginning of Range)
- Ponawiany Stretch w czasie ruchu (Repeated Stretch through Range)
- Trzymaj-Rozluźnij (Hold-Relax) – wykonanie pośrednie z użyciem hamowania antagonistami
- Napnij-Rozluźnij (Contract-Relax) – wykonanie pośrednie z użyciem hamowania antagonistami
Cele
Kursanci potrafią:
- Wymienić cele każdej techniki opisać wykonanie każdej techniki
- Zademonstrować prawidłowe wykonanie praktyczne każdej techniki z różnymi wzorcami w różnych pozycjach
1.2. Wzorce PNF
- Odmiany i kombinacje wzorców w różnych pozycjach pacjenta (leżenie przodem, leżenie na boku, sidzenie, stanie i.t.p.) i z różnymi technikami
- Odmiany wzorców ramienia, włącznie ze wszystkimi odmianami bilateralnymi i wzorcami thrust
- Odmiany wzorców kończyn dolnych, włącznie ze wszystkimi odmianami bilateralnymi
- Wzorce głowy w różnych pozycjach (leżenie tyłem, przodem, siedzenie)
- Odmiany wzorców tułowia włącznie z kombinacją kończyn dolnych i górnych
Cele
Kursanci potrafią:
- Wymienić wszystkie komponenty stawowe wzorców
- Wyjaśnić „szynę ruchu” („groove”) i prawidłowe wykonanie („Timing”) każdego wzorca
- Wykonać wzorce z:
-
- prawidłowym chwytem
- prawidłową pozycją wyjściową i rozciągnięciem
- odpowiednim i prawidłowym wykonaniem w czasie („Timing”)
- prawidłowym oporem
- ergonomiczną pracą ciałem („Body mechanics”)
- Powiązać każdy wzorzec z aktywnością funkcjonalną, jak również opisać aktywność mięśniową albo ruch
- Zaplanować, analizować i opisać możliwą irradiację, którą można osiągnąć w danym wzorcu
- Wymienić i zademonstrować przykłady użycia wzorców w terapii na poziomie strukturalnym
- Zaplanować terapię PNF wykorzystując wszystkie odpowiednie wzorce
1.3. Chód
- Torowanie wchodzenia i schodzenia po schodach
- Torowanie zmian kierunku w staniu
Cele
Kursanci potrafią:
- Zademonstrować możliwości torowania zaawansowanych aktywności w chodzie: wchodzenie i schodzenie po schodach, zmiany kierunku w staniu
- Rozpoznać główne odchylenia normalnego chodu wraz z leżącymi u ich podłoża zaburzeniami, również w czasie chodu po schodach i zmian kierunku
- Wykorzystując plan terapii PNF zastosować odpowiednie torowanie chodu po schodach i w czasie zmian kierunku
- Zidentyfikować zaburzenia, które w chodzie mogą być torowane na najwyższym poziomie aktywności
1.4. Aktywności
- Normalny rozwój motoryczny jako podstawa pracy na materacu
- Rozwinięcie pracy na materacu włącznie z ruchomą płaszczyzną podparcia oraz użyciem wszystkich technik
- Wykorzystanie zasad nauczania motorycznego
- Zaawansowany trening chodu w różnych zaburzeniach chodu i przy spastyczności
- Zaawansowane torowanie funkcji życiowych PNF wykorzystywany do zadań funkcjonalnych i celowanego działania zaadaptowanego do realnych sytuacji życiowych, włącznie z demonstracją wykonania dwóch zadań w jednym czasie (dual task)
- Stymulacja myślenia skierowanego na określony cel i planowanie terapii
Cele
Kursanci potrafią:
- Opisać normalny rozwój motoryczny w odniesieniu do pracy na materacu
- Zademonstrować możliwości zaawansowanego torowania aktywności na materacu włącznie z ruchomą płaszczyzną podparcia oraz użyciem wszystkich technik
- Wykorzystać zasady nauczania motorycznego w torowaniu aktywności życia codziennego
- Rozpoznać zaburzenia które mogą być torowane do poprawy aktywności dnia codziennego
1.5. Torowanie ruchów żuchwy, ruchów twarzy i połykania
Cele
Kursanci potrafią:
- Rozpoznać dysfunkcje twarzy i dysfunkcje życiowe oraz zaburzenia leżące u ich podłoża
- Torować funkcje twarzy korzystając z technik PNF
- Torować funkcje języka i ruchy żuchwy korzystając z technik PNF
2. Rozwiązywanie problemów
Zostaną przedstawione różne częste problemy/dysfunkcje tułowia, kończyny górnej i dolnej w czasie terapii w oparciu o przypadki kliniczne oraz demonstrację pacjenta
Przyczyny zaburzeń włącznie z osłabieniem, ograniczeniem zakresu ruchu, zmniejszoną stabilnością, bólem, problemami z koordynacją, problemami równowagi, problemem planowania motorycznego, obniżoną percepcją, zaburzoną świadomością i problemami napięcia takimi jak spastyczność, sztywność albo wiotkością.
Diagnozy schorzeń neurologicznych, mięśniowo-szkieletowych oraz krążeniowo-oddechowych leżących u podłoża zaburzeń.
Cele
W zakresie rozwiązywania problemów i tworzenia planu terapii uczestnicy kursu potrafią:
- Wykonać odpowiednie badanie pacjenta i w odniesieniu do badania sprawnie rozwinąć terapię
- Wyróżnić z pomocą nadrzędne i podrzędne problemy i wyznaczyć odpowiednie cele
- Wyjaśnić znaczenie kliniczne postępowania od badania do planu terapii
- Wybrać odpowiednie pozycje wyjściowe, wzorce i techniki
- Zademonstrować zastosowanie pozytywnego rozpoczęcia terapii (positive approach) w czasie pracy z pacjentem w oparciu o cele stawiane przez pacjenta oraz jego życzenia
- Przeprowadzić prostą demonstrację pracy metodą PNF skupiając się na jednym głównym problemie
- Włączyć w pracę z pacjentem testy oraz testy kontrolne na poziomie aktywności i poziomie zaburzeń (strukturalnym) w odniesieniu do ICF
Komisja Edukcji IPNFA, 2011
Tłumaczenie za zgodą Komisji Edukacji IPNFA, 05.2013