Treść & Cele kursu 1+2: Kursu podstawowego
Kurs podstawowy PNF składa się z dwóch części po pięć dni nazywane jako PNF 1 i PNF 2. Każda część zawiera 37,5 godziny szkoleniowe. Kurs podstawowy zawiera przynajmniej cztery godziny pracy kursantów z pacjentem i przynajmniej cztery godziny demonstracji pracy z pacjentem prowadzonej przez instruktora (instruktorów). W 1993 zostało zdecydowane iż czas przydzielony do każdej części pozostawiony jest do uznania każdego instruktora, tak długo jak zostanie zrealizowana cała wymagana treść w wymaganym czasie kursu. Pomiędzy końcem PNF 1 i rozpoczęciem PNF 2 nie powinno upłynąć więcej niż 2 lata.
Przegląd treści
- Wprowadzenie do koncepcji PNF
- Neuroanatomia i neurofizjologia
- Zasady główne i główne procedury PNF
- Techniki PNF
- Wzorce PNF głowy, tułowia i kończyn
- Torowanie na materacu i inne aktywności funkcjonalne
- Torowanie chodu i aktywności związanych z chodem
- Torowanie oddychania
- Badanie pacjenta, procedury testujące i terapia pacjenta oparta o filozofię i terminologię ICF (demonstracja instruktora(-ów) i praca kursantów pod nadzorem instruktora)
Wymagane treści & Cele kursu
1. Wprowadzenie: Historia i filozofia PNF
Cele
Kursanci powinni wykazać się wiedzą o:
- historycznym podłożu metody PNF w odniesieniu do neurofizjologii i jej korzeni
- ewolucji PNF jako koncepcji holistycznej w terapii szeroko rozumianych ograniczeń aktywności i diagnoz
- rozwoju koncepcji PNF przez ostanie dekady
- literaturze związanej z PNF, badaniach odnoszących się do PNF, książkach i video (patrz strona internetowa)
Kursanci potrafią wyjaśnić:
- filozofię PNF jako fundamentalne podejście do terapii PNF
2. Neuroanatomia i neurofizjologia
Podstawy kontroli motorycznej i układów kontroli motorycznej: układ receptorów, system kontroli posturalnej, układ równowagi, układ lokomotoryczny, podsystemy rdzeniowe i odruchy, podstawy nauczania motorycznego, fizjologia mięśni
Cele
Kursanci:
- potrafią wymienić bodźce używane w PNF do torowania kontroli motorycznej potrafią opisać różne pod-, systemy, które biorą udział w kontroli motorycznej
- potrafią opisać odruchy, które biorą udział w kontroli motorycznej
- potrafią opisać rozwój motoryczny, odruchy i reakcje posturalne oraz reakcje równoważne
- wykazują wiedzę o zasadach nauczania motorycznego oraz są w stanie ich użyć w pracy koncepcją PNF
- potrafią opisać różne funkcje mięśniowe (pracę koncentryczną, ekscentryczną i statyczną)
- potrafią tą wiedzę wykorzystać w pracy praktycznej
3. Zasady główne, Główne procedury
Bodźce eksteroreceptywne:
Bodźce czuciowe
Bodźce wzrokowe
Bodźce dźwiękowe
Bodźce proprioceptywne
Opór
Aproksymacja i trakcja
Rozciągniecie i stretch
Irradiacja i wzmocnienie
Timing (Normalna kolejność ruchu)
Mechanika ciała
Cele
Kursanci potrafią:
- wymienić i zastosować bodźce ekstero- i proprioceptywne używane w PNF
- opisać efekty neurofizjologiczne każdego bodźca
- opisać ważność (wartość) każdego bodźca dla nauczania motorycznego i kontroli motorycznej
- wytłumaczyć irradiację, jej wagę w odniesieniu do kontroli motorycznej i zastosowaniu w terapii
4. Wzorce
- Wprowadzenie do wzorców PNF: charakterystyka (diagonalna, trzy płaszczyzny, ruch we wszystkich stawach), poszczególne składowe, przeznaczenie i wykonanie (timing)
- Wzorce łopatki i miednicy – włącznie z różnymi kombinacjami w leżeniu na boku
- Wszystkie 12 jednostronnych wzorców kończyny górnej (z wyjątkiem wzorców Thrust i Withdrawal) w leżeniu na plecach
- Wszystkie 12 jednostronnych wzorców kończyny dolnej w leżeniu na plecach
- Chopping/Lifting w leżeniu na plecach i siedzeniu
- Wzorce dolnego tułowia w leżeniu na plecach
- Wzorce tułowia i głowy w siedzeniu
- Wprowadzenie do zastosowania wzorców w innych pozycjach
- Wszystkie wzorce nauczane są przez analizę w odniesieniu do aktywności dnia codziennego (ADL), jako potencjalne źródło irradiacji oraz ich zastosowanie w terapii
Cele
Kursanci potrafią:
- wymienić wszystkie elementy stawowe wzorców, wyjaśnić „szynę ruchu” („groove”) i prawidłowe wykonanie („Timing”) każdego wzorca
- wykonać wzorce z:
- prawidłowym chwytem
- prawidłową pozycją wyjściową i rozciągnięciem
- odpowiednim i prawidłową kolejnością ruchu („Timing”)
- prawidłowym oporem
- ergonomiczną pracą ciałem („Body mechanics”)
- powiązać każdy wzorzec z aktywnością funkcjonalną, oraz aktywnością mięśniową lub ruchem
- zaplanować, analizować i opisać możliwą irradiację, którą można osiągnąć w danym wzorcu
- wymienić i zademonstrować przykłady użycia wzorców w terapii na poziomie strukturalnym
- zaplanować terapię PNF wykorzystując wszystkie odpowiednie wzorce
5. Techniki PNF
Definicja, procedury, cele poniżej wymienionych technik:
Rytmiczne Pobudzanie Ruchu (Rhythmic Initiation)
Kombinacja Skrurczów Izotonicznych (Agonistic Reversal / Combination of Isotonics)
Odtwarzanie (Replication)
Napnij-Rozluźnij (Contract – Relax)
Trzymaj-Rozluźnij (Hold – Relax)
Dynamiczna Zwrotność Ciągła (Dynamic Reversal)
Stabilizacja Zwrotna (Stabilizing Reversal)
Stabilizacja Rytmiczna (Rhythmic Stabilization)
Zmiana normalnej kolejności ruchu (Timing for Emphasis)
Cele
Kursanci potrafią:
- wymienić cele każdej techniki
- opisać procedurę wykonania każdej techniki
- zademonstrować prawidłowo wykonując praktycznie każdą technikę z różnymi wzorcami w różnych pozycjach
6. Praca na materacu i inne aktywności funkcjonalne
- Obrót z leżenia na plecach do leżenia na boku, do leżenia na brzuchu i z powrotem przez zgięcie albo wyprost tułowia, używając łopatki, miednicę i/albo wzorce kończyn
- Aktywności w leżeniu przodem: przejście z leżenia do stania i z powrotem
- Aktywności w leżeniu tyłem: mostek („Bridging”), siadanie z leżenia tyłem do siadu prostego
- Przejście z siadu do stania i z powrotem
Cele
Kursanci potrafią:
- Rozpoznać dysfunkcję i leżące u jej podłoża ograniczenia (przyczyny)
- Wyjaśnić i zademonstrować zastosowanie wszystkich Procedur Głównych i technik we wszystkich aktywnościach na materacu
- Wyjaśnić i zademonstrować różne sposoby torowania obrotów z leżenia tyłem do leżenia na boku, do leżenia przodem i z powrotem z użyciem wzorców PNF
- Zademonstrować sposoby torowania wstawania z podłogi i z powrotem
- Zademonstrować zastosowanie różnych pozycji na materacu w celu torowania aktywności w obciążeniu ciężarem ciała, kontroli posturalnej, stabilizacji tułowia i największych stawów, mobilizacji tułowia i największych stawów, stymulacji selektywnych aktywności mięśniowych
- Torować przejście z siedzenia do stania i z powrotem. Wykonać podstawowe kroki z aktywności na materacu zaadaptowane do pacjenta.
7. Chód
Wprowadzenie do normalnego (fizjologicznego) chodu
Analiza chodu: normalny cykl i fazy chodu: przygotowania wymagane do chodu, ruchy w stawach, aktywność mięśniowa, badanie chodu
Torowanie chodu: stanie, przeniesienie ciężaru, kroki w przód i w tył, stanie na jednej nodze, chód do przodu, chód do tyłu, chód w bok, kroki skrzyżne, torowanie poszczególnych faz: loading response, mid-stance i terminal-stance
Cele
Kursanci potrafią:
- wymienić i opisać fazy chodu wg J. Perry z uwzględnieniem pozycji/ruchów głównych stawów i głównych aktywności mięśniowych
- wymienić kryteria używane w badaniu chodu, torować: przeniesienie ciężaru w staniu, stanie jednonóż, wykonanie kroku, chód do przodu, chód do tyłu i chód w bok
- rozpoznać główne odchylenia normalnego chodu wraz z leżącymi u ich podłoża zaburzeniami
- zaplanować odpowiednią sesję terapii chodu
8. Funkcje życiowe
Torowanie oddychania
Cele
Kursanci potrafią:
- rozpoznać dysfunkcje oddychania wraz z leżącymi u ich podłoża zaburzeniami
- torować oddychanie w różnych pozycjach
9. Terapia pacjenta
Demonstracja wykonana przez instruktora
i nadzór kursantów w pracy z pacjentami
Badania
Klasyfikacja ICF i cele kliniczne
Cele
Kursanci potrafią:
- zbadać i przeanalizować ograniczenia na poziomie aktywności, uczestniczenia wraz z leżącymi u ich podłoża zaburzeniami w odniesieniu do rozwoju podstawowego planu terapii PNF
- przyswoić terminologię ICF
- opisać różnicę pomiędzy ograniczeniami uczestniczenia, ograniczeniami aktywności oraz przyczynami zaburzeń
- używać podstawowej celowej terapii PNF (Zasady Główne, Wzorce, Techniki) pacjenta przez zastosowanie działania bezpośredniego i pośredniego
- zastosować testy przed i po terapii jako wynikających z siebie elementów tworzących ciągły proces
- pracować zgodnie z filozofią PNF
Komisja Edukcji IPNFA, 2011
Tłumaczenie za zgodą Komisji Edukacji IPNFA, 05.2013